Patchouli
Povestea PATCHOULI
Multi oameni ma intreaba cum a luat nastere brand-ul PATCHOULI. Pentru ei, am decis sa scriu aceasta poveste…
Povestea PATCHOULI incepe cu o dorinta, cu un nume si cu o pasiune.
Prin 2012, ma aflam la Londra, pentru a nu stiu cata oara, in cautarea unei inspiratii. Am stat mai bine de o luna – ardeam de dorinta unui nou inceput, de fondarea unui nou business care sa ma reprezinte si care sa imi permita sa ma exprim. Noi, oamenii, suferim mult cand nu suntem lasati sa cream sau sa ne exprimam.
Asa ca umblam frenetic pe faimosul King’s Road si prin Harrods, sperand sa gasesc ceva care sa imi atraga atentia. Acolo am ajuns sa descopar unele dintre cele mai opulente florarii pe care le-am vazut vreodata. M-a atras frumosul, latura artistica si de boutique creativ. Iar apoi, am facut conexiunea…
Conexiunea cu numele meu. Desi nu realizasem pana atunci, aveam un nume predestinat acestei lumi florale spre care abia tarziu imi indreptam simturile. Parintii mei purtasera nume impunatoare, regale, cu sonoritate in istoria lumii. Iar Viorica nu imi fusese pana atunci sursa de inspiratie in niciuna dintre activitatile mele profesionale anterioare. Desi activasem in mai multe business-uri in trecut, cea mai mare pasiune urma sa apara, sau mai bine zis sa infloreasca, chiar din etimologia prenumelui meu.
Patrunsa pe acest taram al miresmelor, culorilor si formelor, am stiut ca urmatorul pas urma sa fie crearea primului atelier de creatie florala in Romania. Initial, am vrut sa il numesc Patchouli & Bergamot, insa numele mi s-a parut prea lung. PATCHOULI este un alt nume pentru Pogostemon Cablin, o planta stufoasa din familia mentei, facand parte din plantele aromatice ce cresc in India. Incepand cu secolul XIX, comerciantii puneau frunze de patchouli intre salurile de casmir indiene pentru a proteja marfa de molii. Uleiul acestei plante, care se extrage din frunzele de patchouli, are o aroma exotica, puternica, cu miros de mosc dulce. In Orient, planta are numeroase intrebuintari: se foloseste in cosmetica, in aroma-terapie, in tratamente ale sistemului nervos sau impotriva diverselor infectii. In parfumerie, uleiul de patchouli a fost folosit incepand cu anul 1960. Se spune ca presarat pe bani si adaugat in portmonee atrage banii.
O alta esenta care imi incanta simturile este cea de vetiver. Desi ambele arome sunt masculine si puternice, ele se numara printre preferatele mele – eu fiind o mare pasionata de parfumuri, pe care le colectionez in toate calatoriile mele.
Dupa ce am stabilit ca brandul se va numi PATCHOULI, am vizualizat tot conceptul workshop-ului floral, de la interior la exterior, cu tot ce cuprindea el. Spatiul pe care l-am luat, in Piata Dorobanti, era asimetric, cu fetele laterale de sticla – adica era un spatiu colturos ce trebuia „imblanzit” pentru florile ce urmau sa soseasca. Am gandit ca mobilierul sa fie vintage, cu forme rotunde, sa existe o masa de lucru din lemn, centrala, iar pardoseala neagra precum fondul logo-ului PATCHOULI.
De la inceput am stiut ca vreau sa creez un concept atelier floral: in prima parte a mesei doream sa se realizeze buchetul, sa se impacheteze in punga speciala, in hartie tissue, iar la capatul opus sa se repete procesul de creatie. Odata ce am stapanit intregul proces, adica tehnica de combinare cromatica si pe cea a florilor, si cunoscand bugetul clientului, am reusit sa cream primele buchete spectaculoase in doar 5 sau 10 minute.
Ideea de concept atelier floral a prins foarte bine, inca de la inceput. Clientii erau uimiti ca totul se desfasura sub ochii lor, rapid si eficient. La acel moment, PATCHOULI era unicul astfel de concept atelier de pe piata romaneasca, incat multi ne intrebau daca am luat o franciza din strainatate. Conceptul in sine este inca restrans in intreaga lume, pentru ca de cele mai multe ori buchetele din florarii sunt deja expuse, deja realizate, incat sa le poti cumpara rapid. Noi am gandit altfel: am preferat sa avem florile proaspete, incat oamenii sa le vada, sa le admire si sa participe efectiv la procesul de creatie. Astfel, clientii nostri stiu tot timpul ce contin buchetele lor.
Lumea a fost foarte incantata, magazinul era tot timpul foarte cochet si plin de toate florile pamantului. Cred ca pana la acel moment nu se vazuse in Romania o varietate mai mare de flori. Vitrina am gandit-o ca pe un alt element senzational: colivii din lemn pline cu flori, dispuse asimetric, cutii cu suculente si pietricele, iar lumea privea cu multa admiratie din exterior.
Dar in acelasi timp si cu frica: multi dintre trecatori nu indrazneau sa ne treaca pragul pentru ca se asteptau la preturi exorbitante.
Tin minte si acum prima comanda cu flori pe care am avut-o: as fi putut umple un intreg bulevard cu ea! Necunoscand toate aceste frumuseti ale naturii, am vrut sa le vad varietatea, diversitatea, coloristica si sa le invat, in primul rand. Doream sa ma intalnesc fata in fata cu Anthurium, Amaranthus, Cymbidium, Phalaenopsis, Astilba, Eustoma si cu restul florilor care imi atrasesera atentia. Spatiul de 38 mp al magazinului, plus un subsol la fel de mare, imi devenise insuficient, cu toate suprapunerile de care imaginatia noastra a dat dovada. Singura solutie a fost sa iesim in strada si sa desfacem pachetele cu flori – ceea ce am si facut, spre placerea trecatorilor.
Apoi am luat un caiet si am format rubrici pentru fiecare floare in parte, incat am stiut de la inceput ce grad de rezistenta, unicitate, caracteristici si comportament in timp avea fiecare. In concluzie, mi-am facut propria selectie si am stiut exact ce imi doresc sa comand pe viitor.
In calatoriile mele, privirea mi se oprea tot asupra revistelor si cartilor de specialitate. Am cumparat tot ce am gasit scris despre flori si decoratiuni, si mi-am creat o colectie mare de cataloage. Urmatorul pas a fost sa le cer importatorilor alt fel de flori si multe specialitati de care multi inca nici nu auzisera. Treptat, au inceput sa imi aduca, iar unicitatea si varietatea pe care o ofeream clientilor ne-a castigat un loc special in inima lor.
In plus, din prima zi din care am deschis magazinul, am avut echipament special pentru personal, anume sorturi personalizate cu sigla PATCHOULI. Si nu ne-am oprit doar acolo: am introdus panglica personalizata in culorile logo-ului, hartia tissue de matase si punga neagra – desi nimeni nu indraznise pana atunci sa utilizeze negrul in acele creatii, in ciuda asortarii sale atat de elegante cu tonurile de auriu, argintiu, alb etc.
Am inceput sa fac o selectie a florilor, a combinatiilor vizuale atractive, pe care impreuna cu floristii am pus-o in practica in realizarea buchetelor si aranjamentelor florale unice. Asa am patruns pe piata si usor, usor, ne-am facut cunoscuti si am inceput sa avem feedback-uri pozitive. Inca de la inceput, cand aparea un produs PATCHOULI, toata lumea ii facea loc si exclama „wow” ca si cand a intrat o piesa de la Chanel pe usa – motiv de mare satisfactie pentru mine si echipa mea.
Oamenii erau obisnuiti cu tipul de buchet rotund si extrem de compact. Am fost nevoita sa imi impun punctul de vedere si acest lucru a fost greu la inceput. Apoi, cand au prins gustul creatiei si am lansat un nou trend in domeniul design-ului floral, nu mai dorea nimeni sa cumpere modelele clasice de buchete. Poate doar cei care preferau verdeata pe margine si o forma ordonata si simetrica a buchetelor.
Mie imi plac cele salbatice, a caror compozitie te duc cu gandul ca abia au fost culese din gradina, cu alte cuvinte, sa fie fresh, sa fie speciale. Si aici ne intoarcem si la ambalare: am introdus dantela, panglicile, hartia de ziar – ultimul fiind un element uimitor pentru multi, primit fie cu ovatii, fie cu reticenta.
Dar ambalarea a insemnat si altceva pentru mine. Avand ideea unui flowers concept store, am putut crea aranajamente neconventionale in tot ce m-a inspirat: cutii, cescute, obiecte mai mult sau mai putin pretioase. Pana la urma, un aranjament floral poate fi facut si intr-o cupa de argint, dar si intr-un vas ruginit, fiecare cu originalitatea sa.
Cand ai magazinul tau, ai si anumite avantaje. Asa ca mi-am permis sa elimin tot ce nu mi-a placut in magazin, ca de exemplu floarea miresei. Desi este inca in voga si folosita la marile evenimente ale lumii, a fost una dintre florile la care am renuntat. Tot pe lista neagra am trecut si Aspidistra, folosita mai mult in coroanele funerare.
In schimb, am adus foarte multe soiuri de eucalipt: Eucalyptus Cinerea, Eucalyptus Baby Blue, Eucalyptus Berry, cu bobite sau fara, cu floare, cu fruct sau fara fruct, mimoze, si alt fel de verdeturi care innobilau buchetele.
Tot de la inceput am creat si lumanarea PATCHOULI, care sa ne reprezinte prin aroma sa pregnanta, ce vibreaza in toata casa. Astfel am reunit toate elementele crearii unui brand, incat aparitia PATCHOULI sa fie una remarcabila in viata oamenilor, una care sa ii faca sa isi doreasca sa daruiasca mai mult, mai frumos, mai pasional.
Desi am un caracter puternic, in spate raman o femeie sensibila. Iubesc parfumurile si calatoriile foarte mult, din ele mi-am luat inspiratia. Chiar si inainte de a deschide acest flowers concept store, am participat la multe targuri si evenimente internationale de decoratiuni, lucrand in domeniul publicitatii, iar toate acele cunostinte le-am aplicat atunci cand am lansat PATCHOULI. Pasionata de design interior, am imaginat si construit inclusiv o fantana spectaculoasa printre flori si o oaza de liniste in spatele magazinului. Mi-am dorit ca cei care intra in florarie sa gaseasca un loc de tihna, ca intr-o gradina din rai, desi se aflau inca in centrul capitalei. Si multi au ravnit la job-ul nostru, pentru ca lucram intr-un spatiu mirific, mereu incojurati de frumusetea naturii. Ceea ce nu se vede, insa, este munca asiduua din spatele acestui atelier, pentru ca florile trebuie ingrijite zilnic, curatate, taiate, apa se schimba, vasele se spala. Cine are macar o gradina mica, stie despre ce vorbesc…
Dintre toate experientele si calatoriile mele, exista una ce mi-a ramas in inima ca un cadou aniversar: intalnirea cu Jeff Leatham, unul dintre marii floristi ai lumii, directorul artistic al hotelului Four Seasons din Paris. „Eternitatea” petrecuta cu acesta si sfaturile sale au fost o bucurie deosebita pentru mine si au reprezentat o noua sursa de inspiratie. Sper sa il reintalnesc in viitor, de ce nu, in gradina PATCHOULI.
Poate ca de acolo mi se trage si ideea pentru actualul proiect de suflet, showroom-ul PATCHOULI Garden – un loc in care am dorit sa extrag ESENTA PATCHOULI. Adica am completat florile cu designul interior si am dat nastere unei case, unei gradini, unui home, flowers and decorations, cum il numim noi. Este un proiect aparte, elegant, pentru toti cei care isi doresc natura si frumosul in orice coltisor al spatiilor lor: acasa, la birou, prin restaurante sau hoteluri. Este vorba despre o simfonie a culorilor, a formelor, a parfumurilor, in care reginele spectacolului isi schimba hainele de gala.
In spatele lor, ca un mic regizor, ramane sa le admir si sa le vorbesc. Ma incanta tacerea lor. Ca si ele, raman si eu fara cuvinte. Cand dialogul nostru devine contemplativ, doar frumusetea florilor mai lasa sa rasara povesti…
Owner – Viorica Moldovan
Lasa un comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.